Mijn-eigen-website.nl

Websitebouw voor doe-het-zelvers (zonder WordPress)

Beginselen van website-marketing

Laat de wereld weten dát je een website hebt en waar die te vinden is.

Als je je eigen website hebt ontworpen en online hebt gezet, dan kan iedereen hem bekijken door je domeinnaam in te typen. Maar daarmee ben je er nog niet. Want hoe weten anderen dát je een website hebt en waar die te vinden is? Daarmee begeef je je op het terrein van internet- of website-marketing en hieronder staan een paar artikelen om je op weg te helpen:

  • In het artikel Hoe kom ik hoog in de zoekmachines? leg ik uit hoe goede bestandsnamen, duidelijke meta tags, uitgebreide en relevante teksten, aanvullende foto’s (en misschien video’s), en genoeg links van andere websites heel belangrijk zijn om de zoekmachines van de inhoud van je webpagina’s op de hoogte te brengen.

  • Onder andere met behulp van de inhoud van de verschillende meta tags op je pagina proberen de zoekmachines in te schatten waar deze over gaat. En je bezoekers zullen soms op basis van de inhoud van deze tags beslissen of ze doorklikken naar je site of niet. Reden genoeg dus om het artikel Waarvoor dienen meta tags? eens goed te lezen!

  • Je positie in de zoekmachines hangt ook samen met het aantal links vanaf andere websites naar de jouwe. Dat moeten natuurlijk wel websites van goede kwaliteit zijn, en de link naar jouw site kan het beste op een gewone pagina staan, en niet op een zogenaamde ‘links-pagina’. Een link van zo’n pagina is meestal van weinig waarde voor je zoekmachine-positie. Hier lees je waarom ik geen links-pagina heb.

  • Het kan zijn dat je website na verloop van tijd aardig wat bezoekers trekt, maar dat je toch niet helemaal tevreden bent over de resultaten. Je had klanten willen werven met je website, maar de kijkers op je site worden geen kopers. Of je schrijft weblogs, maar je krijgt bijna geen reacties. Als je dit herkent, lees dan dit artikel over conversie-optimalisatie.

  • Als je site er goed uitziet en voldoende informatie biedt, dan zullen sommige van je website-bezoekers hun vrienden erop attent willen maken. Maak het ze zo gemakkelijk mogelijk door social bookmarking buttons op je site te zetten: Zo zet je social bookmarking buttons op je site!

  • Een website kan een vrij onpersoonlijk medium zijn. En zeker als je in de dienstverlening zit, zullen eventuele klanten eerst wat meer van je willen weten voordat ze zaken met je doen. Door vanaf je website te linken naar je profielpagina’s op een of meer social-media platforms geef je je website-bezoekers de kans je alvast wat beter te leren kennen. Meer over dit onderwerp lees je in het artikel: Social media marketing voor je website. Wat, waarom en waar?

  • Sommige van de bezoekers aan je website zouden wel op de hoogte gehouden willen worden van nieuwtjes die je op je site zet, maar zijn huiverig om hun e-mailadres aan je door te geven. Met een zogenaamde RSS-feed bied je ze de mogelijkheid de activiteiten op je website anoniem te volgen. Lees hierover in: Zelf een RSS-feed maken: wat en waarom?

  • Er is ook een andere manier waarop je RSS-feeds kunt inzetten voor je website: namelijk door (in de rechterkolom bijvoorbeeld) een kort overzichtje neer te zetten van de laatst toegevoegde artikelen. Dat kunnen artikelen van je eigen website zijn, maar ook de nieuwsberichten van een gerelateerde site. Hoe je een RSS-feed op je website plaatst leg ik uit op deze pagina.