WordPress SEO voor beginners

Je hoeft geen WordPress SEO expert te zijn om je website hoger in Google te brengen

wordpress seo
Breng je WordPress-site hoger in Google met behulp van deze SEO-principes

WordPress SEO – of WordPress zoekmachine-optimalisatie in gewoon Nederlands – draait om de vraag wat je als webmaster kunt doen om je site hoog in Google te krijgen. Nu zijn er natuurlijk nog wel andere zoekmachines, maar Google is al jarenlang veruit de belangrijkste.

Natuurlijk maakt het voor de zoekmachines niet uit op welke manier je je website hebt gemaakt – met standaard html, of met behulp van een systeem als WordPress – de principes blijven hetzelfde. Over die principes heb ik al eerder geschreven in het artikel Hoe kom ik hoog in de zoekmachines? Alles wat je daar leest, gaat ook op voor een WordPress-website. Het enige verschil is dat je bij een WordPress-website soms wat anders te werk moet gaan om die principes toe te passen. Op deze pagina leg ik je uit hoe en wat.

Kies goede bestandsnamen

Het is heel belangrijk dat je je webpagina’s goede bestandsnamen geeft, met daarin de woorden of woordcombinaties waarop je gevonden wilt worden. De manier waarop WordPress uit zichzelf bestandsnamen aan je pagina’s geeft, is in dat opzicht niet optimaal. Maar je hebt daar zeker invloed op! Ga daarvoor in je WP-dashboard naar Instellingen – Permalinks en vink onder Algemene instellingen de optie ‘Berichtnaam’ aan. Je pagina’s krijgen dan een naam die is afgeleid van de titel die je hebt ingevoerd.

Zo worden de bestandsnamen die WordPress standaard aan je pagina’s toekent al een stuk beter, maar het kan nóg beter. Als je een lange titel hebt gekozen, komt die nu volledig in de bestandsnaam van je pagina terecht. En eigenlijk zijn er vaak maar een paar woorden uit die titel belangrijk.

Om een bestandsnaam aan te passen zoek je het bericht of de pagina op in je dashboard, beweeg je met je muis over de titel ervan, en klik je op Bewerken. Net onder de titel zie je dan het woord Permalink staan, met daarachter een link en een button met de tekst Bewerken. Klik je op die button, dan kun je de bestandsnaam zo aanpassen dat hij niet je volledige titel meer bevat, maar alleen nog de belangrijkste woorden daaruit.

Schenk aandacht aan je meta-tags

Meta-tags zijn gegevens óver je pagina. Deze gegevens krijgen je bezoekers meestal niet te zien, maar de zoekmachines wél. Die gebruiken de inhoud van deze meta-tags voor hun pagina’s met zoekresultaten. (Uitgebreidere informatie over dit onderwerp lees je in het artikel Waarvoor dienen meta tags?) Voor SEO zijn vooral de meta-tags voor title en description belangrijk. Er is ook nog een meta-tag waarmee je kunt aangeven op welke zoektermen je gevonden wilt worden (de meta-tag keywords), maar deze is voor SEO niet meer zo belangrijk.

In een WordPress-website kom je niet zo gemakkelijk in de achterliggende code van je pagina – de plaats waar je de meta-tags moet neerzetten. WordPress-thema’s maken daarom zelf een meta-tag voor de title van elke pagina of bericht aan. De inhoud daarvan bestaat vaak uit de inhoud van de titel die je boven de tekst had gezet, gecombineerd met de naam van je website. Dit kan vaak beter.

Wat de meta-tag voor de description betreft; die ontbreekt helemaal. Een zoekmachine als Google zal in zo’n geval in zijn pagina met zoekresultaten waarschijnlijk de eerste paar regels van je tekst laten zien. Maar het is natuurlijk beter als je zélf kunt bepalen wat er op die plaats vertoond wordt.

Om zelf meer invloed op de meta-tags voor title en description te hebben, heb je een plugin nodig. Er zijn twee heel goede plugins hiervoor: Yoast SEO en het Alles-in-één SEO Pakket. (In de Minicursus WordPress laat ik zien hoe je de Yoast SEO installeert en gebruikt.)

Laat je pagina’s snel laden

Hoe sneller je pagina’s op de schermen van je bezoekers worden ingeladen, hoe beter. De laadtijd van een pagina wordt door Google meegewogen in de bepaling van de ranking ervan. Als je een WordPress-website hebt, is het dan ook belangrijk om aandacht aan de laadtijd van de pagina’s te schenken. Omdat WordPress-pagina’s elke keer dat ze worden bekeken moeten worden samengesteld uit de verschillende elementen, kan het veel langer duren voordat ze volledig geladen zijn dan standaard html-pagina’s waarbij dat niet hoeft te gebeuren.

Gelukkig zijn er plugins die ervoor zorgen dat veel voorkomende elementen van je website die niet elke keer veranderen (zoals de header, footer en menubalk) als html worden opgeslagen en niet elke keer opnieuw hoeven te worden opgevraagd. Een goede plugin die dit doet, is WP Super Cache. Ook deze plugin komt voorbij in de Minicursus WordPress.

Wat je verder kunt doen om je pagina’s snel te laten laden, is de bestandsgrootte van je afbeeldingen binnen de perken houden. Foto’s en andere afbeeldingen hoeven helemaal niet zo groot te zijn om toch goed over te komen op een website. Lees hier meer over bestandsgroottes, afmetingen en resoluties van afbeeldingen op het web. Je kunt je afbeeldingen zelf verkleinen op je eigen computer, voordat je ze uploadt naar WordPress, met een programma als IrfanView of ImageOptim.

Maak het Google zo gemakkelijk mogelijk

Met een xml-sitemap – een overzicht van de verschillende pagina’s en berichten van je site, opgeslagen in een bepaald formaat (het xml-formaat) – maak je het Google gemakkelijk om je site te doorzoeken en te indexeren. En hoe beter Google weet wat er op je site te vinden is en waar, hoe groter de kans is dat je site naar boven komt als iemand een zoekwoord in Google intypt dat betrekking heeft op het onderwerp waarover je schrijft.

Heb je een WordPress-site, dan hoef je niet zelf aan de slag te gaan om zo’n sitemap te maken, maar kun je weer gebruikmaken van een plugin. Je hoeft hier geen nieuwe plugin voor te installeren – de Yoast SEO plugin of het Alles-in-één SEO Pakket voldoen hier prima voor.

FacebookTwitterGoogle+LinkedInEmailPrintEvernote