Mijn-eigen-website.nl

Websitebouw voor doe-het-zelvers

Copyright-schending van je website: wat kun je doen?

Stappen om het kopiëren van de inhoud van je website tegen te gaan.

Als je website wat meer bezoekers trekt en populairder wordt, is de kans groot dat je op een gegeven moment stukken van de inhoud ervan elders op het web tegenkomt. Helemaal voorkomen kun je dat eigenlijk nooit, maar er zijn wel stappen die je kunt nemen om anderen te ontmoedigen jouw content op hun eigen website te plaatsen, of – als ze dat toch hebben gedaan – proberen die content van het web te laten verwijderen. Hieronder een paar suggesties.

Voorzorgsmaatregelen:

  1. Zorg ervoor dat je kunt aantonen dat jij de eerste was die bepaalde content publiceerde. Een website die je daarbij kan helpen is de Wayback Machine. Hier vind je oudere versies van je website terug, met een datum erbij. Een andere manier waarop je kunt aantonen dat jij de eerste was, is zorgen dat je alle pagina’s van je website eens in de zoveel tijd op een dvd brandt en die van een datum voorziet.

  2. Zet een copyright-regel op elke pagina. Juridisch gezien berust het copyright van je web content altijd bij jou, of je die regel er nu op zet of niet, maar het kan kwaadwilligen ontmoedigen.

  3. Protected by Copyscape Online Copyright Protection SoftwareVind je zo’n copyright-regel te weinig in het oog springen, dan kun je ook een copyright-banner op een wat prominentere plek neerzetten. Op Copyscape.com vind je voorbeelden van copyright-banners, die je gratis kunt gebruiken. (Copyscape.com is trouwens ook een goede web­site om te achterhalen waar jouw content nog meer te vinden is.)

  4. Zet een pagina met algemene voorwaarden op je site, waarin je duidelijk vastlegt dat kopiëren van de inhoud van je site onder geen enkele voorwaarde is toegestaan.

  5. Zet een stukje javascript op je site dat ervoor zorgt dat bezoekers je content niet kunnen selecteren met hun muis. Op Dynamicdrive.com vind je een javascript dat selecteren verhindert. (Er zijn nog wel andere manieren om content te kopiëren – en zo’n script werkt ook niet als mensen javascript hebben uitgeschakeld op hun computer — maar het werkt zeker ontmoedigend.)

  6. Zet op je site een stukje javascript waardoor rechtsklikken niet meer werkt. Rechtsklikken is een snelle, veelgebruikte manier om iets te kopiëren. Ook zo’n script om rechtsklikken te verhinderen is o.a. te vinden om DynamicDrive.com. (Hierbij geldt natuurlijk hetzelfde als bij de suggestie hiervóór; als mensen willen, kunnen ze zo’n script eenvoudig omzeilen.)

  7. voorbeeld van een foto met watermerk

    Als het om foto’s gaat, bescherm ze dan door ze van een watermerk te voorzien. Mochten je foto’s dan op een andere site te zien zijn, dan zal toch altijd te zien zijn waar ze oorspronkelijk vandaan komen.

Gekopieerde content laten verwijderen:

  1. Neem contact op met de eigenaar van de site, confronteer hem met het feit dat de inhoud op zijn site van de jouwe afkomstig is en geef hem een paar dagen de tijd om die content te verwijderen. Toon evt. met behulp van een van de voorzorgsmaatregelen onder #1 aan dat jij de eerste was die deze content op het web heeft gezet.

    (De contactgegevens van een webmaster – mocht er op de site geen mogelijkheid zijn om contact op te nemen – vind je via de WhoIs-functie van de Stichting Internet Domein Namen: Sidn.nl (vul een domeinnaam in, klik op OK, en dan op ‘Toon details’). Als het om een internationale domeinnaam gaat – kun je deze gegevens vinden via BetterWhoIs.com of het Domain Dossier van CentralOps.net.)

  2. Reageert de eigenaar van de website niet, neem dan contact op met zijn hosting provider. Wie dat is, kun je ook achterhalen met behulp van de WhoIs-functie. Geef door dat de betreffende website inbreuk heeft gemaakt op jouw copyright, vertel dat je de eigenaar ervan hebt gevraagd de gekopieerde content te verwijderen, maar dat hij dat niet heeft gedaan (voeg een kopie van je e-mail of brief aan de website-eigenaar bij). Vraag de hosting provider maatregelen te nemen.

  3. Neem contact op met Google en dien een klacht in tegen de betreffende website. Het aantal geldige klachten tegen een website wordt meegewogen in zijn positie. En niet-vindbaar in Google komt in de praktijk op hetzelfde neer als niet-bestaand!

  4. Bij Microsoft (voor o.a. de Bing-zoekmachine), kun je hetzelfde doen. Hier vind je het Bing/Yahoo-formulier om aangifte te doen van het schenden van copyright.

(Overigens worden de zoekmachines steeds beter in het beoordelen van wat originele content is en wat niet. Zelf besteed ik mijn tijd daarom liever aan het creëren van nieuwe content, dan aan het uitzoeken waar en door wie mijn content onrechtmatig gebruikt wordt.)