Mijn-eigen-website.nl

Websitebouw voor doe-het-zelvers

De grote schoonmaak – een jaarlijkse onderhoudsbeurt voor je website

Negen vragen om jezelf te stellen bij een onderhoudsbeurt van je website.

Je auto krijgt regelmatig een onderhoudsbeurt, en voor je huis heb (of had) je de voorjaars­schoonmaak. Eigenlijk is het geen gek idee om deze gewoonte ook voor je website in te voeren: af en toe eens kijken of alles nog goed werkt, of er geen dingen weg kunnen, of dat er misschien juist nieuwe dingen bij moeten, en het geheel wat opfrissen. Even de bezem erdoor zeg maar!

De volgende vragen kunnen je helpen bij dit groot onderhoud:

  • Hoe toegankelijk is je site?
    Hoe gemakkelijk kunnen je bezoekers de weg vinden op je website? Kan de structuur van je menubalk misschien beter? Hoe meer pagina’s je aan je site toevoegt, hoe rommeliger dat menu kan worden.

  • Zijn je pagina’s nog up to date?
    Loop je pagina’s na: klopt alles nog wat erin staat? Staan er misschien nog ergens evenementen vermeld die allang verstreken zijn? Is het jaartal in je copyright-regel nog goed? En kijk eens naar je foto’s. Zijn die misschien gedateerd? Hoe staat het met je links naar andere sites: zijn dat inderdaad nog de sites die je wilt aanbevelen? En nu je toch bezig bent: zet ook weer eens wat nieuws op je site. Heb je zelf niets nieuws toe te voegen, gebruik dan bijvoorbeeld Google Nieuws of de rss-feed van een interessante website om zo wat variatie aan te brengen in de inhoud van je site.

  • Hoe staat het met de kwaliteit van de teksten op je site?
    Zijn ze helder genoeg geschreven? Of zijn sommige pagina’s nietszeggend, veel te algemeen, of juist zo gedetailleerd dat bijna niemand er meer wat van snapt? Staan er geen spelfouten in? Als je je pagina’s net hebt geschreven, lees je gemakkelijk over zulke zaken heen. Als je je hele site na een tijdje weer eens opnieuw bekijkt, vallen je vaak ineens zaken op die beter kunnen, omdat je wat meer afstand hebt.

  • Zijn je pagina’s prettig om te lezen?
    Kijk niet alleen naar de teksten, maar ook naar de leesbaarheid van de pagina’s als geheel. Zijn de alinea’s niet te lang? Lezen van het scherm kost meer moeite dan lezen van papier, dus je moet je tekst wat vaker onderbreken door witregels en paragraafkopjes te gebruiken, stukjes tekst vet te maken of in aparte kaders te zetten, enzovoort. Let ook op schoonheidsfoutjes in de lay-out: is het lettertype wel overal hetzelfde, en zijn de paragraafkoppen van hetzelfde niveau consequent in dezelfde kleur en lettergrootte?

  • Werken al je links nog?
    Of je links nog allemaal kloppen, heb je snel genoeg gecontroleerd door je links te checken met behulp van bijvoorbeeld Google Webmaster Tools.

  • Werkt je contactformulier nog goed?
    Doe eens net alsof je een willekeurige bezoeker aan je eigen site bent in plaats van de webmaster en neem contact met jezelf op via het contactformulier. Werkt dat nog goed? En is ook de bedankt-pagina die eraan is gekoppeld nog in orde? Doe hetzelfde voor eventuele andere formulieren, zoals een aanmeldformulier voor een nieuwsbrief, of een aanvraag­formulier voor een offerte.

  • Ziet je site er bij de eerste aanblik nog steeds goed uit?
    Is je site nog steeds visueel aantrekkelijk of kan hij misschien wel een kleine opknapbeurt gebruiken? Je hoeft je site geen compleet andere lay-out te geven om hem wat op te frissen. Soms is het voldoende om het kleurschema wat aan te passen, wat vaker een foto of andere afbeelding in een pagina op te nemen, of gebruik te maken van een van de nieuwere stijltechnieken van CSS3, zoals transition, transform, box-shadow e.d.

  • Doen je description-tags wat ze moeten doen?
    De zoekmachines gebruiken de description-tags van je pagina’s om een korte beschrijving van je pagina’s te geven in hun pagina’s met zoekresultaten. Met die beschrijving moet je geïnteresseerde surfers zien over te halen op jouw link te klikken, en niet op die van iemand anders. Zorg ervoor dat deze description voor al je pagina’s zo aantrekkelijk mogelijk is.

  • Klopt je sitemap nog?
    Als je geen sitemap hebt, maak er dan eentje, vooral als je een wat grotere website hebt, zodat Google en Bing een goed idee krijgen van wat er allemaal op je website te vinden is. En houd die sitemap natuurlijk actueel!

Dit zijn voorlopig genoeg suggesties denk ik – tijd om die bezem te pakken!